Lens nikon 85mm f1.8 d af đánh giá năm 2024

Mang đến khả năng chụp ảnh xuất sắc trong nhà lẫn ngoài trời. Là dòng ống kính tiêu cự cố định 50mm và khẩu độ F1.8 đủ nhanh để có thể tạo ra những bức ảnh đẹp khi chụp ảnh chân dung cũng như các thể loại ảnh tự nhiên khác. Với kiểu dáng cực kỳ gọn nhẹ, ống kính Nikkor AF 85mm F/1.8D thuận tiện để mang theo bên mình và thực hiện những cú “shoot” nhanh và chuẩn. Cùng với khả năng kiểm soát khẩu độ bằng tay, sản phẩm lý tưởng khi chụp Live View cũng như quay video độ phân giải cao.

Nikon AF 85mm f/1.8D

TÍNH NĂNG NỔI BẬT

Ống kính tiêu cự cố định 85mm

Là dòng ống kính tele có tiêu cự cố định, Nikkor AF 85mm F/1.8D sở hữu độ dài tiêu cự 85mm, có thể xa với độ chính xác cao, hình ảnh trung thực và rõ nét. Thích hợp với nhiều thể loại chụp khác nhau như chân dung trong nhà lẫn ngoài trời, chụp ảnh sân khấu cũng như khả năng quay video HD với độ rõ nét cao.

Khẩu độ tối đa F1.8

Với khẩu độ F1.8, ống kính Nikkor AF 85mm F/1.8D cho tốc độ đủ nhanh để chụp trong hầu hết các điều kiện ánh sáng mà không cần dùng đến đèn flash như cảnh hoàn hôn cho đến những hình ảnh bình minh lờ mờ sáng. Bên cạnh đó, khả năng điều chỉnh khẩu độ bằng tay mượt mà giúp kiểm soát tốt hơn, nâng cao cơ hội nắm bắt được những khoảng khắc đẹp, thích hợp khi chụp Live View.

Hiệu ứng bokeh hấp dẫn và tự nhiên

Khi bạn cần phải cô lập chủ thể khi chụp ảnh tĩnh hoặc quay video HD, ống kính Nikkor AF 85mm F/1.8D với độ mở ống kính F1.8 cùng màng chắn khẩu độ 9 lá cho phép tạo một nền mờ tự nhiên và đẹp mắt. Cung cấp hình ảnh nhất quán, tự nhiên ngay cả khi chụp trong nhà lẫn ngoài trời.

Lớp phủ Super Integrated Coating độc quyền

Để nâng cao hiệu suất của ống kính quang học, Nikon đã phủ lên các thành phần thấu khính lớp phủ độc quyền giúp giảm hiện tượng bóng ma và tán xạ một cách đáng kể. Bên cạnh đó, công nghệ Super Integrated Coating này còn có khả năng cân bằng màu sắc, đáp ứng các tiêu chuẩn chụp ảnh cao hơn so với các dòng ống kính thông thường.

Hệ thống căn nét chuyên nghiệp

Là một trong những ống kính RF của Nikon với hệ thống căn nét Rear Focus [RF] thông qua chuyển động của các thấu kính nằm phía sau của ống kính, làm cho quá trình căn nét nhanh và nhẹ hơn rất nhiều. Ngoài ra, chế độ cơ tay và tự động trên ống Nikkor AF 85mm F/1.8D của Nikon còn là một tính năng được “ưa chuộng” của hầu hết các nhiếp ảnh gia chuyên nghiệp.

Released in 1994, the AF Nikkor 85mm f/1.8D is a full–frame, fixed–focal–length short telephoto lens that can be used on both FX and DX format cameras. It is a classic portrait lens when used an FX format camera; on a DX format camera it becomes a medium telephoto optic. The lens has six elements in six groups and dimensions of 71.5mm by 58.5mm; it focuses down to 85cm, weighs only 380g and takes 62mm filters. If necessary, you can find simple explanations of the terms below here. Most of the photographs here were taken with this lens.

The lens was tested on a 12MP Nikon D700 camera. FX format cameras of higher resolution will put a further emphasis on some of the performance deficiencies reported in the review. At the same time, light fall–off and corner sharpness will be less problematic when the lens is used on a DX format camera.

Handling and autofocus

The lens is fairly light and compact for its focal length and fast aperture and balances nicely on all Nikon camera bodies I have tried it on. When mounted on bigger cameras such as the Nikon D700, the lens seems to have been purposefully made to fit cameras of this calibre—it is as substantial as the camera yet does not make it nose dive when you carry it on your shoulder.

Lens mount is metal; lens barrel, on the other hand, is made of high–quality plastics that, thankfully, do not give the lens a "plasticy" feel. Indeed, the lens has a certain heft to it and, due to this, leaves the impression of a solidly built optic. Filter thread is made of plastic, too; it does not rotate during focusing, which makes using a polarizing filter easy.

Autofocus speed will largely depend on the camera body used. On the Nikon D700, autofocus is very snappy and accurate, albeit quite audible. It might seem a bit on the slow side if you make the lens go from close focus to infinity, but even then is does so in a very confident manner. The lens uses camera body's AF motor for focusing and thus on Nikon's lesser DX format cameras that do not have a lens drive [D40, D40x, D60, D3000 and D5000] can be used in manual focus only.

Sharpness

Centre: the lens is already plentifully sharp at f/1.8 and centre sharpness gradually improves further as one stops the lens down, albeit rather marginally. In case of my sample of the lens centre sharpness peaks at f/8. Sharpness deteriorates again at f/16 due to diffraction but the lens is perfectly usable at this aperture if or when greater depth of field is needed.

Corners and farthest corners: the lens is slightly soft at apertures larger than f/2.8 [a tiny bit more so than in the centre]; however, given how the lens is usually used at these apertures [portraiture], this is mostly inconsequential. For all intent and purposes the lens is equally sharp from f/4 through to f/8, where sharpness is best. An almost imperceptible softness creeps in at f/11 and diffraction takes it all at f/16, although, again, the lens is perfectly usable at this aperture.

In short, the lens is very, very sharp. There is nothing more to say here, really.

Vignetting

As shown in the test shots below, the lens exhibits a modest degree of vignetting at f/1.8. It might actually come in handy if one intends to emphasise the main subject; if necessary, it can be almost completely removed in post processing. The aberration will be unnoticeable in most images at f/2.8 and is virtually gone by f/4.

f/1.8

f/2

f/2.8

f/4

Distortion

Even if you use the worst pixel–peeping techniques known to humans to uncover distortion you will see none—the lens produces no visible distortion whatsoever, both at infinity and close distances.

Chromatic aberration

The lens produces a very small amount of chromatic aberration: it is visible at f/1.8, unobjectionable at f/2.8 and almost imperceptible at smaller apertures.

Flare

The lens has a relatively simple design and, partially due to this, flare is very well controlled. Even shooting directly into the sun does not visibly degrade contrast. It is possible to induce ghosting by having very bright sources of light in an image but it is normally minimal in both amount and size. Below is an example of the worst flare that I have been able to induce on purpose [the shot was taken on a hazy morning].

Bokeh

Bokeh is a very subjective criterion and you can see below for yourself what out–of–focus areas look like at different apertures. If you are interested in my opinion, though, bokeh is, well, just so–so. It is not too bad, but in my experience bad enough to gradually become a niggling annoyance in the long term if your photographs often have out–of–focus background.

f/1.8

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

Bokeh gradually improves as the lens is being stopped down but it does not get to look really creamy. Below is a real–life example taken at f/1.8—pay attention to rendering of the patterns on the dress.

Conclusions

If you are looking for a general purpose short telephoto lens and portraiture is not your favourite type of photography, then the AF Nikkor 85mm f/1.8D is a superb optic and represents a great value for the money. If, however, you primarily intend to photograph people with this lens, you might be disappointed with rather mediocre rendering of out–of–focus areas. I suggest to look at other options if bokeh is crucial to you.

Chủ Đề